Voluntariat ca serviciu (Volunteerism as Service)

În Romania, de peste 70 de ani cetățenii nu au participat cu timp si resurse la activitatea publica (sa o numim in mod generic voluntariat). In comunism, voluntariatul a fost in fapt o actiune fortata, impusa de statul dictator pentru a obtine munca neplatita (de exemplu, muncă agricolă făcută de catre studenti si elevi, munca soldaților la Casa Poporului) sau pentru a controla categoriile de cetățeni considerate periculoase (ex: santierele tineretului din anii ‘50-’60).

 

Coroborat cu lipsa sentimentului comunitar in mediul urban (dezvoltat exponential din cauza industrializarii, insa construit intentionat impotriva ideii de agregare comunitară – cartiere dormitoare, blocuri cu peste 20 de familii) si cu privatiunile materiale din vremea tranzitiei, rezultatul a fost incapacitatea de organizare la scara larga a voluntariatului, mai ales cel civic.

 

Asa se explică faptul că în România, actiunile de succes din ultimii 20 de ani au în comun atât definirea foarte clara a contributiei voluntarului, cât si setarea unui nivel de contributie relativ redus (o donatie de 2/4 euro lunar, donarea de rechizite sau haine etc.) tocmai pentru a putea atinge o masa critica de cetățeni.

Totodată, este firesc ca in structura sociala actuală, cu program de munca extins ca numar de ore petrecute efectiv la serviciu, prea putini cetățeni să isi poată asuma sarcini de voluntariat civic. In acelasi timp, mult mai multi ar putea contribui punctual, daca primesc cerinte clare, cu o  curba de invatare mica. Rezultatul: cresterea numărului de cetățeni care participă civic și creșterea nivelului de contribuție (de timp, efort, resurse).

 

Modul și tehnologiile de comunicare moderne (internetul și rețelele sociale, automatizarea  interactiunii, capacitatea de a personaliza mesajul, dispozitivele mobile inteligente), fac ca in domeniul comercial să ia amploare un model te tipul punerii in comun a resurselor (shared): Software-as-Service, hosting si resurse hardware de tip cloud, utilizarea colectivă și dinamică a bunurilor – Uber, AirBnB, ceea ce conduce la o mai buna gestionare a timpului și resurselor.

Pornind de la aceste considerente:

Misiunea Geeks for Democracy

este cresterea implicarii civice (sporirea numarului de voluntari din societate si a resurselor oferite de acestia – timp, donații în bani sau bunuri) cu precadere in randul tinerilor cu educatie și venituri peste medie, familiarizați cu noile tehnologii și cu o noua paradigma socială (cei ale caror profesii nu existau sau erau foarte putin dezvoltate acum 30 de ani)

Tipul de interventie 

Facilitam voluntariatul de tipul contribuției prin expertiză, adică încercăm să cuplăm profesioniști care pot ajuta cu cauze relevante pentru ei și experiența lor (best expertise per relevant cause).

Produsul final G4D este o intervenție SMART cu costuri minime pentru beneficiar și stimularea voluntariatului civic.

Mecanismul

prin care atingem misiunea este configurarea unor actiuni, platforme și instrumente de tipul volunteerism as service, ceea ce presupune: 

  • Realizarea de actiuni de masa (overarching) in colaborare cu alte entitati

    (ex – FiecareVot, participari la comemorari, mitinguri etc)

  • Crearea unui model bazat pe crowdsourcing și crowdfunding care sa implice cat mai multi oameni

    in proiectele proprii G4D sau in proictele de sustinere a unor asociatii partenere

  • Crearea unui mecanism de recompensare simbolică

    a tuturor celor implicati (voluntari, ONG-uri, donatori, grupuri de initiativa)

  • Integrarea unei bucle de invatare/dialog in tot mecanismul

    (conferinte, discutii online, resurse de invatare, poate o scoala de civism)

Ce este practic acest “volunteerism as service”(VaS)?

Inseamna ca in crearea organizatiei gandim cum putem integra cat mai multe resurse umane in actiuni punctuale, cu program flexibil. Core-ul organizatiei trebui sa ajunga sa serveasca aceasta baza mai larga (de voluntari si de initiative). Trebuie sa existe niste end-pointuri la care se pot bransa oamenii, transparenta cat mai mare, o abordare care sa stimuleze entuziasmul si spiritul de corp (vezi Leadership in Administration) pentru ca oamenii sa se simta parte a unui club select, iar eforturile lor a fie rasplatite (prin credit, intractiuni, sens).

Directiile de actiune strategice

Civic power

(cresterea capacitatii de actiune a ONG-urilor și a miscarilor civice)

Memoria civica

(eroi, date, intamplari, declaratii)

Votul

(participare sporita/observatori/raportare probleme de interes civic)

Reactie rapida

(impotriva abuzurilor puterii prin mitinguri, sondaje, activism digital, litigation, informare presa & parteneri straini)

Start typing and press Enter to search